Vem tecknar bäst?

Johan Bjorklund jbepost at hotmail.com
Mon Nov 22 19:30:12 CET 1999

Jag

Anders C S
>Hvad skulle have stået där? Eller kan du virkelig bättre li' Ferioli
>end Ferioli?

He he, jag menar inte att Ferioli är att föredra _framför_ Ferioli
(skillnader i språk, tror jag), jag menar att Ferioli _tecknar_ bra och
använde ett svenskt uttryck "Fram för Ferioli", vilket betyder ungefär "Heja
Ferioli" eller "Lämna plats åt Ferioli".

>Kanske du har ret. Selv er jeg mere ked af at Bamse er stoppet her >til
>lands...

Har Bamse !!Stoppats!! i Danmark? Var han inte tillräckligt politiskt
korrekt? :)

Martin Berglund:
>Jag kan hålla med om att Feriolis stil är underhållande och >dramatisk. Vad
>gäller "medryckande" anser jag personligen att det >krävs mer av
>manusförfattarna. Jag tycker det är synd att en sådan >tecknares talang
>förslösas på så pass torra manus (det här lär jag >väl få en del kritik
>för, men...).

Vem vet, Ferioli själv kanske är en usel manusförfattare... :) Men man kan
väl inte säga att någon är en dålig _tecknare_ för att han ibland begåvas
med dåliga manus.

Bror:
>Jag tycker han [Don Rosa] gör ankor med helt rätt proportioner. Fantastiskt
>fin RLK.

Intressant. Jag gillar i och för sig också RLK:n i Rosas serier. Däremot,
när vi talar om proportioner, så tycker jag att hans ankor har alldeles för
stora huvuden, i förhållande till resten av kroppen. Dessutom har de för små
rumpor. Av någon underlig anledning är dock Knattarnas proportioner bättre.

/Johan Björklund