SV: Kalis nagel

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Sön Aug 20 19:47:25 CEST 2000

Kristoffer Björkström skrev.
> Kan någon ge mig upplysningar om Musse-äventyret "Kalis nagel", vem som tecknade det, stod för manus, osv.

Fakta finns på sidan 2 i Musse Pigg 70 år häftet, vilket jag antar är det ställe där du läst serien;-)

Men ändå:
Manus: Romano Scarpa
Teckningar: Romano Scarpa och Luciano Gatto
Från Topolino 183-184, 1958
Svensk översättning: Joakim Gunnarsson

> Detta är enligt min åsikt ett av de bästa Musseäventyren, med stöld, inbrott, mystiska saker på nätterna, spionhemligheter, med mera.

Håller med! En klassiker och en av Scarpas bästa!

>Eller som Musse själv konstaterar det: "Det här fallet har fler lösa trådar än Långbens tröja".

Jo, den meningen är jag rätt så nöjd med:-)
 (Den engelska originaltexten till den bubblan löd, för den som är intresserad:
"This case has more curves than a loop-a-loop!
 Every time I think I'm getting somewhere I find myself turned upside down!"
Vilket givetvis inte fick plats i den krympta holländska versionen vi hade att jobba med. )

/Joakim Gunnarsson.