SV: Sj älvdö d

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Ons Aug 23 10:36:29 CEST 2000

Stefan:
> Så: Är det någon som vet i vilket sammanhang Barks skulle ha skildrat ett
> (censurerat) självmord i en serie?

"MEN DET *GJORDE* DU! OCH DÄRFÖR KOMMER BRUTO ATT SKICKA MEJ TILL
SALTGRUVORNA! FARVÄL, GRYMMA VÄRLD!"

Så hojtar den främmande spionen när han kastar sig handlöst ut genom ett
stängt fönster i slutsekvensen av Farlig förklädnad (Guldbok 2, översatt av
S. Diös!). Helt klart ett allvarligt menat självmordsförsök, även om vi
aldrig får se om han verkligen dör.

Jag gissar att det är det här självmordet som Dick syftar på. Däremot har
jag aldrig hört att scenen skulle vara censurerad (inte vad jag kan minnas i
alla fall). Och den är ju ganska våldsam i befintligt skick, så jag har
svårt att tro att den var ännu mer brutal i Barks ursprungsversion. Dick
kanske mindes fel? Eller syftar han möjligen på något annat självmord??

/Olof