SV: Tankar om NAFS(k)

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tors Aug 31 16:10:15 CEST 2000

Germund skrev:

> Den första frågan jag ställt mig är om vi egentligen behöver NAFS(k)uriren?

Jag instämmer i Germunds resonemang. Nafs(k)uriren är en ambitiös tidning numera, en tidning som man skulle kunna köpa i affären. Men jag är helt övertygad om att Nafs(k)uriren även fyller en betydelsefull roll för medlemmarna idag likväl som "på den gamla goda tiden". Tyvärr(?) är det nog så att för de allra flesta medlemmarna i föreningen räcker inte "en ankistisk gemenskap" och "rätten att kalla sig kollusor" eller något annat diffust för att motivera inbetalning av medlemsavgiften varje år. De vill ha något konkret för dessa pengar. Det är här (K)uriren kommer in. Det är min fasta övertygelse att de allra flesta medlemmar värdesätter tidningen och är beredd att betala en knapp hundralapp för den och fyra Kvack per år (för tanken är väl att nästa (k)urir skall komma före årsskiftet?). Och det trots (eller tack vare?) att den är avancerad och professionellt framställd numera. Föreningslivet kanske drabbas av detta, vad vet jag, men jag tycker inte vi skall skylla det bristande engagemanget hos "dagens ungdom" på kuriren. Är det kanske så att folk inte längre är så passionerat intresserade av ankism och en anka i sjömanskostym som vi sjäva är? Personligen har jag svårt att tro det (eller i alla fall förstå det) men vi måste fundera på orsakerna.

Jag har inga siffror som styrker mitt antagande, men jag har en känsla av att endast en mycket liten minoritet av nafs(k):s medlemmar är ansluten till mailinglistan. Och de som inte är det tror jag uppskattar det som står både i (k)uriren och Kvacket.

> [...]
> inte utvidga Kvacket, inkludera mer material men lägga det på en mer
> opretantiös nivå där det stimulerar och blir ett forum för spontana tankar,
> åsikter, små artiklar, teckningar, mysiga meningslösa index m.m. Att göra
> (k)uriren mer "oseriös" igen är väl en hopplös tanke men genom Kvacket
> skulle NAFS(k) faktiskt kunna få ett engagerande medlemsblad, kanske med
> samma känsla som i forna klipp-och-klistra-(k)urirer. Olika personer skulle
> till exempel kunna sätta samman olika nummer och ge föreningen en fräsch

Det är en bra idé. Jag saknar verkligen meningslösa index i de nya (k)urirerna. Och Skvallerspalten får vi ta del av alldeles för sällan. Men i slutändan är det ju trots allt en ekonomisk fråga. Skulle Nafs(k) ha råd med detta?

> Det här blev kanske lite flummigt men om föreningen ska överleva på lång
> sikt krävs det att nya yngre ankister börjar aktivera sig nu! I dagsläget
> verkar det tyvärr som om föreningen går i rakt i motsatt riktning och jag
> tycker det känns väldigt sorgligt. Jag skulle väldigt gärna vilja höra
> (läsa?) vad ni andra tycker och tänker om det här och hur ni tycker NAFS(k)
> bör fungera. Jag tycker definitivt det är dags att ta den gamla
> kunskapsparadoxen på rejält allvar

Det här är ju tyvärr den bittra verkligheten för många föreningar idag. Jag har själv ingen patentlösning på dessa problem, men jag skall fundera på det när jag får mer tid (som om jag inte skulle ha haft hela sommaren på mig).

/Patrik