SV: Kvack

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Tis Dec 19 21:31:48 CET 2000

Stefan Persson:
> Jag tyckte att både "The Return of the Three Caballeros" och "Ā l'attaque" var
mycket bra serier... För att inte
> tala om "Quest for Kalevala"! Själv tycker jag att hans senaste serier har
varit de bästa.

"Till Attack" var skojig. Fast jag tycker nog att Rosa vred det hela ett
varv eller två för mycket mot slutet.

"Tre Caballeros" gillade jag skarpt, men däremot är jag inte så förtjust i
Kalevala-serien. Den lider av samma problem som flera andra Rosa-historier
med någon form av "verklighetsbakgrund" -- Rosa är så angelägen om att
berättelsen ska vara historiskt/mytologiskt korrekt att slutresultatet blir
krystat. Research är nog bra, men om man gör Kalle Anka-serier skadar det
nog inte med ett mer avspänt angreppssätt.

"Ā l'attaque", förresten -- är serien tecknad för det franska förlaget? I så
fall varför, undrar man? (Och så undrar man givetvis hur den franske bovens
brytning låter i den franska utgåvan!)

/Olof (694)