Jul

Per Starback starback at ling.uu.se
Tors Dec 21 22:08:37 CET 2000

God jul och Gott nytt år, allihopa!

Jag har tittat igenom tevetablåerna för helgen, och det slår mig
genast hur mycket Disney det är. I alla fall tre alldeles riktiga
tecknade Disneylångfilmer (Dumbo, Alice i Underlandet, Robin Hood),
och en del annat också.

Egentligen är detta förstås alldeles Fel. Disneyfilmer ska ju bara gå
på bio, och julaftonsprogrammet ska vara den enda gång som nån Disney
alls visas på teve! (På 16-millimetersfilm ska How To Have An Accident
finnas och hyras ut av Föreningsfilmo, men inte så mycket mer. Ett par
gånger under ens skoltid ska man se den. På video ska ingenting finnas
utom fotbollsmatchen i Sängknoppar och kvastskaft som ska följa med
ett band till den videobandspelare som vi har hemma ett litet tag. Den
ska man se om och om igen många gånger. I hemmet ska man annars inte
titta på video, utan återuppleva biobesöken med hjälp av skivorna,
speciellt Djungelboken och Aristocats. Dessutom ska bla bla bla...)

Nå, här en liten sammanställning:

Julafton:
=========
10.00-11.15	TV3	Janne Långben - the movie (1995)
			(Jag har hört att den ska vara rätt bra,
			för att inte vara en "riktig" Disneyfilm; men
			jag har fortfarande inte sett den, fast jag
			spelade in den när den gick förra julen)
14.05-?		TV3	Mary Poppins
			(Den icke-animerade Disneyfilm som väl är mest
			kvalificerad att räknas som ankism ändå.
			Visades väl också förra julen?)
14.15-15.05	TV4	Musse Piggs julsaga (repris från 1999)
15.00-16.00	SVT1	Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul
			(Förstås!)
21.00-22.20	ZTV	Nightmare before Christmas
			(Är det ankism? Det är animerat i alla fall,
			och producerat av Touchstone. Bra är det i
			alla fall.)
Juldagen:
=========
 8.30- 9.15	TV4	Disneys julsaga på is
 9.10-10.30	TV3	Alice i Underlandet (1951)
			(En riktig klassiker, om än kanske inte så
			lyckad. Första gången på teve?)
17.00-18.30	TV3	Robin Hood (1973)
			(Visades väl förra året också.)

Annandagen:
===========
 9.10-10.25	TV3	Nalle Puh och jakten på Christopher Robin (1997)
			(visades rätt nyligen - jag kommer ihåg att
			jag inte orkade se klart)
 9.40- 9.50	TV4	Animaland "Klassiska Disneyanimationer"

Onsdag 27 december:
===================
 9.10-10.35	TV3	Aladdin och rövarnas konung (1996)
			(Den andra av uppföljarna till Aladdin som
			gjordes direkt för video.)

[...]

Lördag 30 december:
===================
16.20-17.30	TV3	Dumbo (1941)
			(Härligt bra, förstås! Var det inte SVT som
			plötsligt visade denna för några år sen?)

Nyårsafton:
===========
10.00-11.55	TV3	Peter och draken Elliott (1977)
			(En spelad och en animerad huvudperson.
			Bitvis långtråkig, men med en del ljuspunkter,
                        däribland ett par charmiga sånger.)

Nyårsdagen:
 8.30-10.10	TV4	D3: Mighty Ducks (1996)
			(Nä förresten, detta är knappast ankism, trots
			att Disney producerar och det är "ankor".)

/vän av ordning