SV: Jul

Per Starback starback at ling.uu.se
Fre Dec 22 22:12:14 CET 2000

> Nej, Animaland är ju inte riktigt Disney. Det är en serie tecknade
> kortfilmer som gjordes i England av David Hand (regissör till bl a
> Snövit) i slutet av 40-talet. Man hade länge trott att alla
> Animaland-filmer var försvunna, men för ett par år sedan hittades nio
> och alla dessa har visats i SVT tidigare i år.

Jag skrev bara av TV-Expressen kritiklöst eftersom jag inte visste
riktigt vad det var, men jag borde känt igen namnet, för de där
filmerna har jag ju sett och bandat när de gick förut i år.

Vad hände med David Hand egentligen? En titt i IMDB
(<http://us.imdb.com/AName?Hand,+David>) visar att det sista han
gjorde för Disney var som animation supervisor på Victory Through
Airpower (1943). Sen finns det ingenting förrän han är producent
för brittiska filmer 1948-1949.

/"struntar i att leta upp svaret någon annanstans"