Internetserier i KA

Johan Anglemark johan.anglemark at bahnhof.se
Tis Feb 15 15:01:44 CET 2000

On Tue, 15 Feb 2000, Stefan Diös wrote:

en massa bra saker som jag håller med om. Det chockar mig en smula att se
den slanke unge mannen med den höga hatten kalla sig medelålders man, men
så inser jag att han har nog rätt.

Men jag skrev nu inte för att höra min egen penna raspa i cyberrymden, utan
för att kommentera en specifik rad:

> Någon påpekade t.ex. att ingen använder ord som
> "mikroprocessor". Må så vara, men jag kan inte se annat än att det är en
> korrekt term på svenska. Den jargong som IT-folk (eller fackfolk inom andra
> områden) verkligen använder i vardagslivet kan mycket väl vara om inte
> felaktig, så i alla fall otydlig ibland. Och då är det inte säkert att den
> passar i en seriös serietidning.

Till detta har jag två kommentarer.

För det första att ordet mikroprocessor visst används i branschen.

För det andra att Hr. Diös har helt rätt; språket i en av världens
viktigaste serier kan inte vara baserat på slarvig, otydlig jargong. Finns
det seriösa, genomtänkta svenska termer som dessutom har åtminstone viss
utbredning, så ska naturligtvis de användas.

/1266
[teknikskribent på ett företag som tillverkar verktyg för att programmera
mikroprocessorer & medlem i Svenska datatermgruppen]
--
Johan Anglemark
Eddagatan 4 A, 753 32 Uppsala
johan.anglemark at bahnhof.se