Bakom plasten 22-24

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Mon May 29 21:55:07 CEST 2000

OK!

Lite info för de som vill veta vad som finns bakom plasten till de närmaste veckornas
Kalle Anka & C:o.

KA & C:o 22:

D99132:  En underbart charmig Plutoserie av Sarah Kinney och Xavi. Så här bra har en Plutoserie inte gjorts sedan den tiden då Paul Murry tecknade Pluto på 60-talet.
Minns bara Pluto som cirkushund i WDS... ahh...nostalgi.
Xavi är också en rackare på att fånga Plutos karaktär i sina teckningar.
(Oroa dig inte Germund, jag lägger undan ett ex åt dig ;-) )

I övrigt så finns där en Colomer, två holländska, en Santanach som jag inte hunnit läsa än.
(Något som jag dock hunnit läsa är dock IT serien med knattarna i samma nummer. Jag rekommenderar att du som köper tidningen inte gör samma misstag. Klipp gärna ut den och mata lämplig papperskorg med den.)

KA & C:o 23/24 (Dubbelnummer):

Har inte läst den än, men den innehåller: En Vicar, en Bolster repris från 1984, en Pat & Carol McGreal-serie tecknad av Nuñes, en Hedman-serie tecknad av Sabaté, en Heymans serie och en Musse-serie (del 1 av 2) av Noel Van Horn.
Och inte att förglömma, en ny serie med Teddi och Freddi i huvudrollerna. Det är början på ett nytt koncept där vi bland annat får återse Gilbert och Teddi och Freddis mamma! (Henne har det varit tyst om sedan Gottfredsons dagar. Och minsann, har hon inte blivit yngre med åren...)

Något jag dock har läst precis är KA & C:o 33/00 som är en riktig höjdare!
En ny Korhonen/Vicar med Folke Fiskmås.
En Plutoserie av Byrons gamle skolkamrat Jeff Hamill som handlar om hur Pluto kom till Musse. Underbara teckningar av  Cesar Ferioli.
En Björnbuseserie av paret McGreal.
En Kalle serie av Mau och Bas Heymans.
Nåt att se fram mot! Särskilt för Plutoseriens skull.

Nä, nu ska jag plocka lite bland gamla proofsheets och läsa Paul Murrys "Brer Rabbit" från 1945 innan det är dags att tryna in.

Kvack och god natt!

/Joakim Gunnarsson.

P.S. Det där med Brer Rabbit nämnde jag givetvis bara för att göra er avundsjuka ;-)