Julstrul

Lars Olsson lolsson at wineasy.se
Tis Okt 3 15:21:14 CEST 2000

At 15.50 +0200 2000-10-02, Per Starback wrote:

>Hur hanteras detta normalt i ankist- och anksamlarkretsar? Om en Kalle
>Ankas Julbok för 1990 står med på en säljlista, antas detta vara den
>boken som kom ut i december 1990 då? På många sätt skulle det vara
>enklast att fortsätta med den traditionella (1959-1986) dateringen,
>dvs. att fortsätta att ligga ett år "fel" så länge inte något årtal
>verkligen står på omslaget, men för mig känns det nog alltför stötande
>att referera till böckerna med något annat än verkligt tryckår om det
>inte verkligen står något annat på dom. Finns det i så fall etablerade
> [...]

Rent indexeringsmässigt tycker jag man ska hålla sig till
utgivningsår rakt igenom för att inte bli inkonsekvent.
Innehållet i julbok med titel "Kalle Anka 1960" kallar vi då 59a, 59b
etc. Innehållet i "Kalle Anka 1987" kallar vi 86a, 86b  osv. och i
"Kalle Anka" (utgivningsår 1987 utan årtal, pris 27:-, Copyright
1977!! ) indexerar vi 87a, 87b ....
Säljmässigt brukar man som jag känner det hålla sig till tryckåret så
länge inte omslaget säger något annat, och då skulle här endast
årgångar från '86 och framåt kunna vara källa till förvirring, då
flera av dessa saknar även tryckår publicerat. Seriekatalogen noterar
lösnummerpris alternativt framsidesbild på dessa och '87 finns med
både som 1987 och (1987, 27:-). (1987 kostade 24:50 för den som vill
veta). Folk som samlar brukar väl ha koll på det här, men en liten
risk att bli lurad kan man väl ana.

/Lars