Julstrul

Per Starback starback at ling.uu.se
Mon Okt 9 18:43:25 CEST 2000

Kjell Croné skrev:
> Det finns väl inget bra svar helt enkelt,

Nävisst, jag var mest ute efter om det hade etablerats nån konvention.
Det är väl iofs inte så många som bryr sig om julböcker från 80-talet.
Om ett sådant skifte hade skett i "klassisk" tid istället hade det
gissningsvis funnits en högst etablerad noteringspraxis.

> men här kommer i alla fall några dåliga förslag,

> 1987a resp. 1987b.

Det är vad jag lutar åt. (För tillfället slår dessa koder redan i
taket för hur långa dom får vara i inducks, men den gränsen ska snart
ökas något.)

> Strunta i årtalet på omslaget och numrera om 1960-1987 till 1959-1986.

Så tyckte Lars Olsson. Själv tror jag det skulle förvirra alldeles för
mycket. Publikationen har ju ett annat nummer! När den kom ut lagras
på annat ställe i indexet. Det är inte mycket konstigare än att KA&C:o
1/1971 kom ut 31 december *1970*.

> Köpa upp alla exemplar ev den ena och dumpa dem i havet, så slipper vi
> indexera den.

Man kanske inte behöver dumpa dom ens, utan kan nöja sig med att bara
råförneka att den ena finns.

Olof hade för övrigt bäst förslag hittills (men han är för blyg för
att skriva till listan): Att kalla en av 1987-orna för 1959!

/Per 2000 (men fortfarande 699)