Re: blandade frågor

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Okt 17 16:47:57 CEST 2000

Christian Medin:

> 1. Vilken skillnad är det mella Guld-Ivar Flinthjärta och von Pluring?

En skillnad som fler manusförfattare borde uppmärksamma är att Flinthjärta
(rätteligen) bor i Sydafrika, medan von Pluring väl anses bo i Ankeborg. Det
fanns en tid när många författare helt glatt använde Flinthjärta som Joakim
von
Ankas lokala affärskonkurrent, där jag tycker att de borde ha använt von
Pluring i stället. Kanske ville dessa författare briljera med att de minsann
kände till Carl Barks figurer och ville återanvända dem, men i det fallet
tycker jag att de bara bevisade att de inte kände till tillräckligt mycket.

Och den förnamnslöse miljardären von Pluring (Rockerduck) är såvitt jag har
förstått också en Barks-figur från början, även om han hos Barks bara
förekom i
en enda serie (och i första utgåvan inte ens under namnet von Pluring).
Därefter var det väl så, om jag har fattat det hela rätt, att många italienska
serieförfattare använde von Pluring ganska flitigt. Därför finns/fanns det
många serier med honom t.ex. i pocketböckerna, som länge hade nästan
uteslutande italienskt material.