Re: Åsikter om Kalle böcker mm...

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Okt 17 16:38:44 CEST 2000

Simon Berglind om årgångsböckerna:

>Dessutom borde det stå någon text på baksidan som förklarar vad som
>finns i den mm.

Du kanske menar att det borde finnas fullständiga upplysningar om vem som
har skrivit och tecknat alla serier i böckerna, på samma sätt som vi
försöker göra i många andra utgåvor numera. Det är en vettig idé som är
värd att tänka på. När det gäller de här gamla serierna är det dock inte
helt lätt att ta reda på exakta och säkra uppgifter om alla upphovsmän. En
hel del finns i INDUCKS på Internet, men där finns stora luckor. Man skulle
förstås kunna markera att resp. upphovsman är okänd i de fall man inte har
några namn, men jag är rädd att det ändå är stora risker för fel och
ofullständigheter. När vi gjorde de första årgångsböckerna för ett par år
sedan letade jag mycket i INDUCKS efter uppgifter som jag behövde för
förorden. Då fann jag att det fanns luckor till i med i sådana fall där jag
visste att de berörda uppgifterna fanns på annat håll.

Så det är inte lätt att få en sådan credit-lista komplett och felfri.
Delvis därför, och delvis för att vi hade mycket annat att tänka på då de
första böckerna skulle göras, finns det än så länge inga uppgifter listade
i årgångsböckerna alls. Men visst, tanken är utmärkt, och helt omöjligt
skulle det inte vara. Vi får se vad de inblandade krafterna (däribland jag)
orkar med i framtiden, för det görs ju fler böcker hela tiden!

>Och dessutom, Diös eller Berglund(själv heter jag Berglind), kan ni inte
>förklara hur jag skall gå till väga för ett sådan´t ankistiskt projekt,
>var skaffar jag rättigheter osv.

Hm. Här måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Skulle
du vilja ge ut egna böcker med Disney-serier? Ett sådant tillstånd är
praktiskt taget omöjligt att få för en privatperson. Disney, som ju äger
alla rättigheter, har redan avtal med utgivare i de flesta länder och ser
säkert ingen anledning att befrämja den sortens intern konkurrens.

Men du kanske menade något annat?

Kvack,