Re: Leve Diösismen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Okt 17 17:02:47 CEST 2000

Peter Nyrén (även Anders Berglund och Lars Petrus):

>Ett 774-faldigt leve för Diös!

Jojo, fiskar man efter beröm så kommer det som ett brev på e-posten!
Förvisso från såna gamla uvar som kände mig personligen redan innan jag
började min professionella ankistbana, men allt slags beröm är (nästan)
alltid trevligt. Ändå undrar man ju lite huruvida dessa hedervärda vänner
verkligen läser så mycket Kalle Anka numera, eller om de bara chansar med
sitt beröm eftersom de tyckte jag var en rolig prick för 15 år sen... Kul
att höra av er i alla fall! Allt gott om er också.

Jag är i sanning glad och stolt och tacksam över alla vackra ord, men vill
ändå mana till en viss måtta... som jag t.ex. brukar säga till Lars när han
försöker genera mig: Uttalandet

>Dessutom är ju Stefan, som jag brukar upprepa för att genera honom,
>Sveriges mest lästa författare. Eller ska man säga skribent?

är ganska respektlöst mot alla dem som verkligen sliter och släpar för att
skriva serierna från början. Jag författar inga serier, för sånt kan jag
inte. Jag skriver svensk dialog. Det passar min talang bättre. Betydelsen
av detta bör kanske inte underskattas, men inte överskattas heller. Ordning
och reda.

Och:

>Föreslår att han hädanefter får epitetet "den legendariske översättaren",
>eftersom "den klassiske" kan anses upptaget, men framför allt för att han ger
>upphov till legender.

Ööhh... jaha... är det bra eller dåligt?! Well, I'm sure you mean that in
the best possible way!

Tack och kvack,