RE: Spökplumpen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Okt 26 16:47:22 CEST 2000

Kjell:

>Jag har ingen tidning att kolla i just nu,
>men jag har för mig att Långben råkade ut för ett slags psykos,
>som gjorde att han trodde att han var Spökplumpen.
>Så det fanns 2 Spökplumpar i denna serie,
>som gick i en WDS '66 -'68, har jag för mig.

Äntligen en fråga som jag kan svara på. Det är mycket riktigt WDS nr 21
från februari-mars 1966. Tidningen heter "Spökplumpen" och serien heter
"Spökplumpen träffar den mystiske Mr. X". Högdramatiska grejor.

Detta är min barndoms årgångar, men den här tidningen hade vi inte då utan
den har jag skaffat och läst senare. Så den sitter inte riktigt lika bra
hos mig som t.ex. "Kronkuppen i Tasbah" och "Hårda tag i Diamantdalen",
vilka jag annars minns och rankar som yppersta klassens Plump-klassiker.
Inga skurkar är så nattsvarta, inga planer så utstuderade och inga
bovjakter så rafflande som i Spökplumpens storhetsdagar... not anywhere,
not anytime, not anyhow. Brrr.

Sånt görs inte längre, ska ni veta!