SV: Spökplumpen

Tommy Svensson 044352242 at telia.com
Tors Okt 26 16:46:37 CEST 2000

>Hah! Det var väl det jag visste! Gamle Åke har fortfarande
>några hjärnceller i behåll (Jag håller visserligen på att
>förbruka dem långsamt med Gorilla 7.6...)
>
>När vi nu är inne på "jag minns en serie..." så var det en
>historia den tidigare halvan av sextitalet där musse inte kunde
>ta sej in i en gömd dal där det var en osynlig barriär, man kunde
>bara ta sej igenom med "radioplan". Den serien har jag inte läst
>sen jag var liten och jag skulle så gärna vilja få veta
>vad den egentligen handlade om ...

Serien där Långben klär ut sig till Plumpen gick
väl aldrig i WDS. Den gick väl i KA&Co 25-28/65
och i repris på 80-talet nån gång. Den hette Spökplumpens
återkomst och är ruskigt bra.

Den andra serien som nämns med en gömd dal
är förmodligen "Gentlemanna-boven" från 1962.
Ytterligare en serie från Paul Murrys penna. Även
om Gottfredsson gjorde originalet så tycker jag nog
(till mångas förfäran) att murrys version är bättre.
Varför finns det inte Guldböcker av Murry? Okej,
jag inser att de inte hade varit så lönsamma, men
man kan väl få drömma........

T S