tekniska grejer

Johan Småros f90-jos at nada.kth.se
Fre Dec 7 01:05:54 CET 2001

At 17.53 +0100 01-12-05, Erik Bergwall wrote:
>Jag är en utav läsarna av Kalle Anka & C:O som inte riktigt gillar
>serierna där nya tekniska tilltag som datorer finns med (detta
>gäller inte oppfinnar-jockes uppfinnarsaker).

Jag håller med.

>Särskilt inte serierna med "IT-laget"! Detta är enligt mig en
>alldeles för fånig serie.

Jag håller absolut supermycket med.

>Och nu kommer jag till min fråga: Carl Barks använde ju själv då nya
>teknologiska saker i sina serier.
>---
>Han "drev" ju inte med sakerna. Men hur kan han ha gjort, eftersom
>inte nutidens tecknare tycks ha samma talang?

En dator är ju ett multifunktionsverktyg utan några klart definierade
gränser. Datorn kan alltså plötsligt byta funktion genom att man
laddar in ett nytt program och det bryter ju mot alla regler som
finns för historieberättare.
"-Och så tog han fram sin hammare... öh, nä förresten, en korkskruv
var det... och drog korken ur läskeblaskflaskan."

Det finns ju många exempel på att farbror Joakim har köpt en ny dator
för att räkna ut skatten och alla är roliga för att antingen får
Joakim eller datorn fnatt för att det är ett så astronomiskt belopp!
Det är samma sak med Oppfinnar-Jockes alla uppfinningar, de är alla
tänkta som lösningar på exakt ETT problem.

Det finns däremot inga roliga serier där en schweizisk armékniv eller
nåt annat multifunktionsverktyg har huvudrollen. Det enda undantaget
från den regeln är ju när Musse får besök av Eta Beta, som kan plocka
fram de mest underliga psaker ur pfickorna. Men i det fallet är det
godkänt, eftersom han inte kommer från Jorden och alltså inte lider
av våra begränsningar i ett teknologiskt perspektiv. Och så brukar ju
hans saker snarare orsaka än lösa problem.

>Dock förvånades jag när jag läste "Trollerier i tiden" av Blum &
>Branca! Denna serie använder sig av högst högteknologiska prylar,
>men på ett alldeles fantastiskt sätt!

Det som gjorde att "Trollerier i tiden" var roligt, även med datorer,
tror jag beror på att datorerna inte var huvudpersoner i berättelsen,
utan bara rekvisita.

johan
--

Do not disrespect the now.