Ett par 50-talare (Re: SV: SV: Maträtt )

Anders Engwall Anders.Engwall at uab.ericsson.se
Ons Feb 7 10:35:08 CET 2001

Bo Wisén:

> När vi ändå är på gång, det är två serier från 50-talet jag speciellt kommer
> ihåg, skulle vara roligt om någon har några upplysningar om dem:
>
> Den ena är någon "istaxiverksamhet" som Kalle hade, kommer ihåg att han åkte
> omkring på isen med en soffa eller fåtölj och fick bl.a. problem när han
> skulle köra borgmästaren.

Efter lite letande i det förnämliga indexet INDUCKS har
jag lyckats lista ut att denna publicerats i KA 3/1957
(utan titel) samt i 8/1998 ("Istaxi"). Dessutom hävdas
det att den också skulle ha repriserats i 2/1976
("Isfiske"), men här ställer jag mig rejält tvivlande.
Är inte "Isfiske" en helt annan Barksserie?

> Den andra är när han och knattarna stod och tittade upp mot stjärnhimlen. Om
> jag minns rätt så fick de åka omkring på olika planeter (nånting som
> Oppfinnarjocke hjälpt till med kanske)

KA 2/1958, 38/1976 (utan titel båda gångerna) samt KA:s
Bästisar 22 ("KA studerar stjärnhimlen"). Oppfinnar-
Jockes manick var om jag minns rätt en som kunde omsätta
fantasier i verklighet. KA och knattarna gjorde sina
rymdresor mha tankekraft!