SV: Ett par 50-talare (Re: SV: SV: Maträtt

aake forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Ons Feb 7 13:41:59 CET 2001

>Det där ger mig associationer till en av de få KA från 60-talet jag
>läst. Om vi menar samma serie är det inte ett fryslager utan en
>fiskodling han jobbar på. Han blir dock mycket riktigt djupfryst när
>han ska såga upp fiskfoder i ett frysrum och "sågar för långsamt"
>(enligt knattarna). Seriens huvudtema är annars Kalles kamp för att
>fånga en listig kungsfiskare (en fågel, alltså).

När jag ändå är inne på min familjekrönika så är min syster
docent i nånting med laxarnas sexliv och hon har i många år
arbetat på vattenbruk där man går i frontlinjen när det gäller
bissarra metoder för fiskodling. Just den serien cirkulerar
vilt bland vattenbrukare och ingen kan förstå hur Barks
kunde ha såna ingående kunskaper i fiskodling. Särskilt dom
saker som går fel.

Och det slår mej att han måste ha haft fullständigt enastående
kunskaper i de mest märkliga ting (fiskodlingsserien ÄR initierad)
och måste vid sin research haft en enastående känsla för var
det veka livet sitter i varje verksamhet...

Åke Forsmark