Re: SV: Maträtt

Anders Berglund anders.b-lund at telia.com
Tors Feb 8 00:03:01 CET 2001

... och Göran Ribe replikerade:
> Griskanorre är vad det heter. Tro ingen som påstår något annat. Det är
> kanorrevisionister som är ute för att splittra den ankistiska rörelsen.
>
> När kommer förresten NAFS(k):s kulinariska utskott med Den ankistiska
> kokboken, så att de kunskapstörstande och kanorrhungrande massorna får ett
> auktoritativt recept på delikatessen i fråga?
>
> Your loving uncle
> Göran

Den som råkar ha ett exemplar av NAFS(k)uriren nr. 18 i biblioteket kan
åtminstone avnjuta en fotografiskt dokumenterad grisenin (som jag bestämt tror
tillreds på samma vis som en rättfångad griskanorre), som den tedde sig strax
innan den avåts på lokalföreningen ZEKEs 5-årsjubileum, i januari 1988. "Det var
ett osedvanligt läckert exemplar, som bjöds, tillrett enligt konstens alla
regler", meddelas i texten, och däri kan jag instämma, ty jag var med.
De kanorrhungrande massorna får också en vink om ingredienserna, också
bildledes, men själva receptet vaktas likt Coca-Colas hemliga ingrediens X av en
viss Lisa Andersson. Må hon ge ut det innan massorna sukta ihjäl! Att den stekts
i mycket smör var det enda tillredningsknep de ätande var eniga om hade använts,
eftersom det "brukar göra susen", enligt expertisen.

Anders Berglund