Per Joakim

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 1 09:25:07 CET 2001

Magnus Bark:

>* Joakim von Anka. Jag har sökt igenom ankism-arkivet utan att se ett
>   enda inlägg om ursprunget till namnet, förutom notisen om att han
>   vid sitt första svenska framträdande hette "Per". Finns det några
>   teorier varför han just fick heta "Joakim", eller var det bara
>   någonting magister Axel Norbeck tyckte lät bra?

Hm, jag tror nog att vi åtminstone har berört saken här vid ett par
tillfällen... men eftersom det inte finns mycket att säga, så kan jag säga
det här på ett ganska kort sätt:

Allt tyder på att Norbeck har tagit namnet från den danska översättningen,
där figuren hette "Joakim von And" långt innan han fick namnet Joakim på
svenska. Varför Danmark valde namnet vet vi inte, i alla fall inte jag.
Möjligen fanns det någon baktanke som var aktuell för 40-talets danskar,
eller så tog man bara ett namn på måfå.

Det har förekommit en uppgift om att namnet skulle anspela på en apotekare
i 1700-talets Stockholm. Den uppgiften har inte gått att belägga och har
troligtvis ingen substans alls.