Ankism digest, Vol 1 #432 - 5 msgs

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Nov 5 17:25:43 CET 2001

Bror:

>I Italien tycks man ju tro att Ankeborg är en stor stad som ser ut som New
>York (staden) och ibland som Jersey (staten) och alltså ligger på
>västkusten...

Eventuellt menar den gode Brodern "New Jersey" resp "östkusten".

>Jag tror att i "mitt liv i ett äggskal" så placerar Diös ankorna direkt i NY
>i översättningen eftersom skyskraporna inte ser ut som vi nordbor tycker
>att ankeborg ser ut (mer Barksiska).

Och här tror han alldeles korrekt. Inget kvack om den saken. Det är länge
sedan nu, men jag tycker mig tydligt minnas just detta... att jag inte
tyckte att Ankeborg kunde se ut på det viset. För seriens handling verkade
det inte alls nödvändigt att använda Ankeborg där. Kanske rent av tvärtom?
Var det inte några byggnader som praktiskt taget var direkt hämtade från
New Yorks stadsbild, eller minns jag fel nu?