SV: Ankeborg

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 8 00:26:42 CET 2001

At 17:06 2001-11-07 +0100, you wrote:

>Tja, i senaste Kallen verkar det ju onekligen som om det finns det.

Visst kom frågan vid ett ovanligt lämpligt tillfälle! Väldigt få serier
utspelar sig annars i någon tunnelbana i Ankeborg. Men jag minns ett
undantag, som jag tror handlade om Björnligan, där tunnelbanan spelade en
betydande roll. Det var under mina första år som översättare, rimligen i
slutet av 80-talet innan vi började med datorsättning. (Jag hittar nämligen
inte serien när jag söker i mina textfiler.) Jag har för mig att jag bad om
att vagnsnumret 2264 skulle skrivas in på en av vagnarna. Det var nämligen
numret på min favoritvagn i tunnelbanan på den tiden jag gick i skolan i
Stockholm. Ända sedan dess har talet 2264 legat mig varmt om hjärtat, och
jag har ofta använt det på lottsedlar osv i KA-serierna.

Nu för tiden är det nya vagnar i Stockholms tunnelbana och säkert helt nya
nummerserier. Suck. Ingenting är som på 60- och 70-talet längre!