SV: Ankeborg

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 8 12:10:13 CET 2001

Äntligen en intressant och relevant diskussion på den här listan.

Jag tackar varmt Michael Schartau för informationen och länken, som jag ska
studera närmare så fort jag hinner. Men detta

>Ja 2264, en C2 levererad 1955, togs nog ur trafik 1978-1980

kan inte vara i närheten av att stämma. I så fall gällde det "bara" motorer
eller annat innanmäte. Ända tills jag blir överbevisad med något mycket
hårt föremål, så vet jag mig bestämt ha sett och färdats med vagn 2264
många gånger även under 80-talet och framåt. Om SL inte i smyg bytte ut
vagnarna mot andra (lika gamla och lika slitna), så måste väl större delen
av vagnparken från 50-talet ha varit i bruk på tunnelbana 1 ("gröna
linjen")... ja, jag skulle vilja säga långt in på 90-talet, tills dagens
science-fiction-vagnar kom. Men det kanske var före 1990? Numera går tiden
mycket fortare än mitt minne, så när det gäller så sena årtal törs jag inte
lita på något jag tror mig minnas. (Jag flyttade från staden 1985, men
besöker den ofta.)

De gamla vagnarna hade nummer från 2001 till... jisses Amalia. Minns jag
inte ens det? Var det 2450? Jag har det antecknat i min gamla buss- och
tunnelbanenummersamling. De lite nyare, men ändå liknande, vagnarna till
tunnelbana 2 ("röda linjen") fortsatte numreringen uppåt. De är väl
fortfarande i bruk, eller trampar jag i galen tunna nu igen? Sen kom
förstås de supermoderna, tjusiga blåa tågen när tunnelbana 3 ("blå linjen")
till Kista och Akalla invigdes. Det var en spännande tid. Men var började
deras nummer nu igen?

Det är otroligt att man kan glömma bort så mycket grundläggande information
med åren. Jag kan nog inte ens alla postnummerområden utantill längre.
Jisses Amalia.

För att nödtorftigt (och motvilligt) försöka hålla mig till ämnet vill jag
sluta med en antagligen mycket dum fråga:

Vad har

>2053 Sickan

för Disneyanknytning?