SV: Ankism digest, Vol 1 #444

Nässén Greger grnas at wmdata.com
Sat Nov 10 20:22:16 CET 2001

> Så sägs t.ex. tempelherrarna ha varit ägare
> (och väktare) av både den heliga graalen och förbundsarken.
> Den senare lär enligt en inte alltför seriös TV-dokumentär
> förvaras hos tempelherrarnas sentida ättlingar i en kristen
> sekt i Etiopien. Och många är de som sökt efter
> tempelherrarnas förvunna förmögenhet, bl.a. i Sverige. Dessa
> - förvisso goda - historier skall nog tas med en nypa salt.
>
> /Patrik

Med risk för att bli kallad stolle, men jag tycker inte Patrik gör den urgamla etiopisk-ortodoxa kyrkan rättvisa. Den är knappast en sekt, eftersom hälften av Etiopiens 50 miljoner invånare är bekännare. Deras tro genomsyras av att de faktiskt innehar förbundsarken, och varje kyrka i Etiopien har en kopia av den. Originalet påstås förvaras i en kyrka i Aksum, men eftersom ingen dödlig får se arken - förutom den präst som vaktar den på livstid - så lär vi inte få nåt svar. Det är också möjligt att tempelherrarna faktiskt besökte Etiopien, för deras speciella kors och andra symboler finns inristade i flera tusenåriga etiopiska kyrkor, vilket är lite svårt att förklara bort.

För att inte vara helt utanför ämnet ankism, så kan jag meddela alla kollusorer och andra intresserade att den finfina NAFS(k)uriren 32 är på väg!

Hälsningar
Greger Nässén