Nordenskjöld

Kristoffer Björkström kbjorkstrom at hotmail.com
Sön Nov 11 18:40:14 CET 2001

Stefan Diös skrev:
>Rimligen kom
>boken därmed aldrig ut ur Lissabon, där A.E. Nordenskiöld själv enligt >sin
>utsago på sidan 54 så småningom köpte den i en antikhandel.

Kvack, var min "gubbe" Nordenskjöld! Vad jag vet var det inte uttryckt i
historien, eller?

>Vad som inte framgår är loggbokens exakta öden i Lissabon från det att den
>stals från Columbus kurir till dess att den dök upp i antikhandeln 385 år
>senare. Det överlämnas åt läsaren att skaffa sig en fungerande teori om
>det, vilket knappast kan vara så svårt.

En teori...
1) Diaz anföll Columbi skepp
2) Columbus sänder en namnlös budbärare med boken till Lissabon för att den
inte ska falla i "fel" händer
3) Budbäraren är väldigt glömsk
4) Och väldigt törstig
5) Han går in till en bokhandlare och säljer den
6) För pengarna köper han ett stop öl
7) När han återvänder, är Columbus naturligtvis rasande på honom, men kan
inte göra något åt det. Boken är borta.
8) Boken nedärvs från generation till generation och 385 år senare köper
kringresande Herr Nordenskjöld boken av bokhandlaren, ättling till den
bokhandlare som köpte boken på 1500-talet.

Kan det passa?

Bo Baconi