SV: Knase

Patrik Öbrink vsg982s at tninet.se
Tors Nov 15 13:16:54 CET 2001

Fredrik N(orgren) undrade
> om det finns NÅGON som gillar Knase serier?>

Och svaret är absolut JA. Men då talar jag för mig själv. Jag gillar karaktären Knase såsom den kommer uttryck i Dick Kinneys(manus)/Al Hubbards (teckningar) serier, dvs. Knase som de stora illusionernas mästare. Mina personliga favoriter är "Den konstiga konsten" KA51/1965), där Knase bl.a. går lös på Kalles varmvattenbererade och gör om den till ett konstverk ("Ah - jag kan se det framför mig - jag ska kalla det 'Den gråtande glödhoppan'!"), samt "Kusin Knase kommer till sta'n" (KA14/1965), då Knase efter att ha läst boken "Väv dig lycklig" väver en överrock till Kalle, som dels är sju nummer för stor och dels består av ett illaluktande material. De andra Knase-serierna av Kinney/Hubbard är också riktigt bra och det är nog bara "Kalle Anka och kusin Knase på äventyr i Mexico" som inte rikigt håller måttet. Ja, jag vågar t.o.m. sticka ut näbben och hävda att de i mina ögon tillhör några av de bästa serierna med våra vänner ankorna. Dessutom är jag svag för Hubbards teckningar, inte bara i historierna om Knase utan också bl.a. hans serier med Ludde och Morris - the Midget Moose.

Alla andra serier med Knase är mer eller mindre undermåliga och knappast något minnesvärt med Knase har tecknats efter 1966. Och jag antar att det är de Knaseserierna som Fredrik N avser och då är vi helt överens. Men märk väl att det inte är karaktären Knase som det är fel på utan manusen i vilka han figurerar. Jag väntar på att det snart skall komma en "frälsare" eller två och åter ta upp två av mina stora favoriter i Disneys persongalleri, Knase och Zeke, till om inte de nivåer de en gång befann sig på så åtminstone en bra bit på vägen.

Och apropos Knase så frågade Bo Nillson vad Knase heter på engelska.
På engelska heter Kusin Knase Cousin Fethry, men sedan italienarna adopterade honom så får väl italienska sägas vara det nya originalspråket. Vad han kallas där har jag ingen aning om. Tilläggas kan att Hubbards Knase-serier är S-kodade, vilket väl då innebär att de är producerade i USA, men avsedda för export till Europa och antagligen aldrig har publicerats i hemlandet.

/Patrik