Ditt och datt

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Nov 15 14:56:17 CET 2001

Per S:

>Det låter ju onekligen intressant, förutom att det var i Malmö, som
>ligger så hiskligt långt borta. Kom det fram nåt särskilt intressant
>under föredraget?

Tyvärr fick jag bara möjlighet att höra detta enda föredrag (och missade
bl.a. koll. Gunnarssons insats på söndagen). Men jag tyckte att SPP talade
informativt och intresseväckande. En person vid min sida sade sig dock ha
svårt att höra vad han sa, men hon led av såväl ett förkylt öra som en
ovana vid skånska språket.

Stefan berättade om hur Egmont producerar serier och om hur det har
förändrats under hans ca 20 år som redaktör. Bevandrade ankister känner
redan till en hel del av detta, men det gör knappast allmänheten (som nog
hade ett antal representanter på plats). Och även jag, som ju borde kunna
det mesta om sånt här, fick höra en del intressanta smådetaljer som jag
kanske inte hade fullt klara för mig.

Bland annat visade Stefan bilder på vissa figurer som han och hans team har
skapat de senaste åren för att införa lite variation i Kalle Ankas värld,
som t.ex. stenåldersprinsessan Umpa och rymdskurken Tachyon Svisch. En del
bilder kom från projekt som jag inte alls känner till och som jag därför
har svårt att redogöra närmare för.

På frågestunden efteråt, där publiken visade ett stort intresse, blev det
bl.a. en liten diskussion om den svåra balansen mellan tradition och
nyskapande. Någon frågade t.ex. om det inte var bättre att återanvända
gamla figurer i stället för att skapa nya. Då fick vi höra roligt skvaller
om "internstriderna" mellan de fyra (?) ansvariga redaktörerna på Egmont,
när det gäller vilka av de äldre och nyare figurerna som har något
existensberättigande i tidningen. "Vi hatar Stål-Långben", sa Stefan till
exempel, men fick snabbt ändra sig till att "Ja, jag gillar honom ju, men
de andra redaktörerna tycker inte att han fyller någon funktion". Ungefär.
Och så vidare, och så vidare. Mycket intressant.

Någon annan åhörare (eller arrangör) kanske har mer att tillägga. Själv kan
jag dessvärre inte ge mig tid att brodera ut min korta rapport närmare, men
jag är mycket glad över denna programpunkt. Sånt borde förekomma oftare.
Ännu fler borde höra på.

En annan stor händelse för mig under detta arrangemang var att få hälsa på
Jakob Hallins skägg. Det hade jag inte träffat tidigare.

>Attans, jag missade det.

Men... vad för slags sommartid har ni i Uppsala? Än har du väl inte missat
den 18/11 i alla fall! Eller är det ishockeyn du är sur för att du missade?