SV: 1967 [ Var: Sven]

Joakim Gunnarsson kalas.puff at falkenberg.mail.telia.com
Tis Okt 30 21:50:28 CET 2001

Tommy skrev:
> 1967 och 1968 är ju helt underbara. Tänk bara: 10 resp 9 långa
> Paul Murry-serier. När händer det igen?
> Det är ju så att man längtar "till flydda tider". (Om ni förstår vad jag menar)

"Jag hade råkat korsa ett par trådar!" Jo, vi förstår vad du menar. :-)
Talade med Germund Silvegren på telefon om just det här för några timmar sedan och min argument om varför perioden 1966 - tidigt 1968 var så bra var att Tony Stobl aldrig gjort så bra ankor som då, flera Paul Murry favoriter gick då (Den sjunkna staden, den om främlingslegionen och den om han som kunde förklä sig så snabbt. Mitt titelminne sviker mig... men bra serier är det.) samt att omslagen var glansiga! Jo faktiskt! Omslagsglansen spelade roll. Märkligt men sant. Idag är det väl knappast någon skillnad på pärmarna och inlagan.
Germund kontrade med alla fina Barksserier som kom då, men jag måste villigt erkänna att när jag satt inomhus i farmor och farfars soffa under varma sommardagar så var det Murrys Musse Pigg det som gällde, och med Stobls ankor som god tvåa. Manusen var raka enkla och tydliga och byggde ofta på fantasieggande gimmicks.
Och dessutom finns där publicerat det enda av de bevarade Barksoriginalen som jag skulle kunna tänka mig att betala en fantasisumma för. Omslaget till 1/68.

/Joakim,
som precis plockat fram en årgång Kalle Anka & C:o ur garderoben ( Gissa vilken. ;-) )
och därför formligen glänser av nostalgiskt skimmer.