Ud & Se (om Anders And)

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Ons Dec 4 17:05:26 CET 2002

Mattias Hallin :
> Finns det inte åtminsten nå't ställe i Barks original
> där det talas om "Farawaystan"?
> Jag har i alla fall för mig det...

Jag också, men jag har dessutom för mig att Långtbortistan
förekommer i fortsättningsserier med Musse & Långben.
Risken finns förstås att det står Nord/Syd/Väst-polen,
Timbuktu eller något annat exotiskt,
medan minnet vill att det står Långtbortistan.

Detta gäller i alla fall flera slutbilder,
där exempelvis Kalle jagar knattarna mot horisonten
och där någon placerat en avståndsskylt till en avlägsen ort.

Om någon åtar sig uppgiften att leta igenom gamla årgångar, kolla då
samtidigt upp förekomster av ordet Läskeblask och andra drycker.

Kjell (som inte har tid med detta)