SV: Anglicismer OT

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Tors Feb 21 15:17:06 CET 2002

Joakim Gunnarssons skrev:

> Månne ett ämne för skvallerspalten?
> Tipsa Klara Kluck om P*r V*d*n sensate räd...
> Vi vill läsa allt om 'et. ;-)

Jag kanske förhastade mig. Det visar sig nog att han är oskyldig,
som vanligt. Jag väntar till nästa skvallerspalt så får jag nog veta
allt.

> Jodu, den var kul!

Det var meningen att Anders Berglund skulle ta åt sig här, men
jag minns inte riktigt varför. Var det så att hans ordningssinne
också har lett till mattfranskammande, eller var det så att det har
nämnts som något som inte ens Anders Berglund gör? Dvs. är detta AB:s
överman, öh överkvinna, öh överperson? ("Här är den nye mästaren!")

/699

P.S. Skillnaden är kanske den är Fröken Småland har en
frisörutbildning, vilket väl inte koll. Berglund har.

P.P.S. Vem är den där Per Starbäck som skriver tråkiga fånigheter
istället för anksaker? Kan inte listadministratören slänga ut honom?

P.P.P.S. Jag har roat mig med att söka på titlar på
<http://www.privatpersoner.gulasidorna.se/>. Det finns
i telefonkatalogerna för tillfället tio stycket kollusorer.
(Som står med titeln "kollusor" där, vill säga.) Denna titel är
därmed lika vanlig som t.ex. "kung". (Bland de tio märks den mystiske
"J. Random Nerd", men jag förstår nog vem som döljer sig därbakom.)

Vidare finns bland annat 30 "hjälte", 1 "idiot" och 42
"fotbollsspelare". Även 3 "farbror", 1 "kusin", 1 "ankskötare".
Samt 7 "gnagare", vad nu det har med ankor att göra.