kvack!

Magnus Bark ankism at lyskom.lysator.liu.se
Ons Feb 27 19:53:24 CET 2002

Kvack på er;

Jag tycker det pratas för lite om de aktuella utgåvorna, så...

I senaste KA&Co, 9/2002, finns det ju en hel del läsvärt.

Bland annat ser man en ny Kusin Knase-femsidare, "Tjockhuding på
rymmen", D2000-126 med manus av Stefan Petrucha och bild av Marsal.
Jag kan direkt säga att jag inte gillar den här inkarnationen av
Knase, han har här blivet den pojkaktige slarvern som många med
aversioner mot Knase pekar på. Inte alls den egensinnige beatnick som
jag uppskattar.

Ehhh... Nå, jag måste berömma Marsal för det tjusiga användandet av
asymmetriska rutor, det kan liva upp en actionfylld serie som det här
är. Nå, vad jag egentligen tänkt skriva var ljudeffekterna i sista
rutan på första sidan. Den inrusande noshörningen springer in i rummet
sägandes "KVACK!" under det att den skräckslagna Kajsa flyger i luften
med ett "NRUFF!".

Jag blir nyfiken - är det här ett ytterst sublimt skämt riktat åt oss
ankister, eller har någon lyckats klanta till pratbubblorna?

När jag ändå skriver om tidningen så tycker jag att den var en av de
bästa i år; en bra blandning av serier från olika tecknare och tider.
Det finns ju alltid någonting som man tycker mindre om, som Van Horn:s
Stora Stygga Vargen-tvåsidare (KJS 001-1). Hans vargar känns mest som
ankor i rörelser och gester.

Och så fortsättningsserien, "Bråk på Bowlingbanan" (D 2000-199) som på
något sätt känns väldigt europeisk i teckningsstilen (Det är Colomer
som ritat). Jag kommer att tänka "Finn & Fiffi" eller "Fix och Foxie"
vad gäller bakgrunder och omgivande figurer. Tyvärr kan jag inte
förklara varför.

Men bäst var nog ändå den första serien i tidningen, Kalle Anka i
"Flygande Finken far fram igen" (D 99016). Charlie Martin stod för
manus och Daniel Branca har tecknat på ett utsökt sätt. Njutning att
läsa var det, jodå. Och visst har Folke Fiskmås verkligen tillfört
serierna någonting som saknats?

Över till något annat: Det dök upp ett Kvacket i brevlådan häromdagen.
Man imponeras av den klass och den takt som bladet framställs i.

--
Magnus Bark, koll 2561
<bark at bofh.se> or <bark at ctrl-c.liu.se>