SV: SV: SV: TV-tips

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Tors Jan 10 17:14:04 CET 2002

Patrik Ö:
> Vad jag minns har vår högt ärade ordförande officiellt fastslagit av vi
> kollusorer inte är intresserade av Walt Disney, så varför diskuterar vi det
> här egentligen? :)

Usch, hörde du också det där programmet?!

Stefan Diös har redan trakasserat mig för att jag förringade Disney (i Rix
FM) på självaste hundraårsdagen och pratade om Carl Barks i stället.

Delvis berodde det på att jag vet ganska lite om personen Walt Disney. Jag
har aldrig läst någon av böckerna om honom, och jag har dålig koll på vilka
faktauppgifter som är sanna och falska.

Och när det sedan framkom att intervjuaren Roger Nordin (lågstadiekamrat med
kollusor Öbrink. för övrigt!) aldrig hade hört talas om Carl Barks, så såg
jag det som min plikt att informera honom (och andra fåkunniga) om hans
livsverk i stället. Det sitter i ryggmärgen att ta alla chanser att
missionera om Barks. Även om hans namn har blivit betydligt mer känt under
de senaste 8-10 åren så är han fortfarande mycket mindre känd än han
förtjänar.

Men ett KVACK! borde jag naturligtvis ha utbringat. Och så borde jag ha
informerat lyssnarna om skälet till att Roy Disney 1924 kastade ut Walt från
den enrumslägenhet som bröderna delade i Los Angeles. Orsaken var som alla
vet att Walt hade klagat på Roys matlagning! (Den uppgiften hittade jag i en
av koll. Per Vedins Disneyböcker när jag gjorde tutfrågor inför höstmötet
1996. All information är lika viktig!)

/Olof