Morbror Kalle (var: Fel!Fel!Fel!)

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Tors Okt 3 14:48:53 CEST 2002

> Andreas Eldh:
Stefan Diös :
> Svaret är mycket enkelt: Tradition!

Fördelen med farbror är att det kan betyda antingen
"fars bror" eller herre/gubbe i största allmänhet.

Dessutom:
Själv brukar jag inte säga farbror om min egen farbror,
pappas farbröder kallar/kallade jag däremot av praktiska skäl också farbror.
Och mormors faster Lina (Karolina) kallas så även av mamma och mig.
Alla vet att det är fel, men så har det blivit.
Faster har nästan blivit en del av namnet.

Kan det vara så att Kalle har en bror, som har ällingar (ankungar) ?
Kalle är då farbror till dessa småttingar.
Om nu alla dessa ankor umgicks flitigt förr i tiden (1930-talet),
skulle det bli väldigt förvirrande om vissa knattar sa
farbror Kalle, med våra knattar sa morbror.
Troligen är då denne bror äldre än Della och fick knattar före Della.
På så vis spreds kanske benämningen farbror Kalle i knatte-generationen.
Kallas han inte så av Kajsas systerdöttrar, t.ex. ?
Till slut kallas han farbror av alla, av praktiska skäl.

Kjell