ABC

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Apr 21 22:52:17 CEST 2003

Anders Berglund wrote:

>Hur beteckningen "C-nummer" fördes in är därmed återigen olöst. En
>gissning är att det var Frank Blekenberg, som åtminstone förde in
>beteckningarna i Serier i Sverige/Seriekatalogen, andra utgåvan (1982-
>83). Han hade då i facktidningen för tidnisgsåterförsäljare (som jag
>nu tappat namnet på) letat fram de faktiska utgivningsdatumen, och
>från det rekonstruerat vilka "C-nummer" de skulle haft om de varit
>numrerade. Dessa var 20/4 = 4C/54 (Svärdet och Rosen), 23/9 '55 = 9C
>(En världsomsegling under havet), och 27/4 '56 = 5C (Davy Crockett).
> [...]
Få se nu... Seriekatalogen 82-83 listar följande nummer:

1954
 4C   Svärdet och rosen
1955
 9C   En världsomsegling under havet
1956
 1C   Bäverdalen
 5C   Davy Crocket
11C  Det afrikanska lejonet

Vilka nummer skulle dessa få om man utgår från försäljningslistorna?

Seriekatalogens numrering återfinns för övrigt i åtminstone en av
upplagorna från 90-talet.

Stefan