Nemo & Disco

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Sön Aug 3 19:56:36 CEST 2003

Jag läste i min morgontidning i dag att nya Disneyfilmen Finding Nemo
har spelat in 313 miljoner dollar!

Förutom att det är en mycket ankistisk notering betyder det tydligen
också att filmen har passerat Lejonkungen som den mest inkomstbringande
animerade långfilmen någonsin. Och detta efter bara nio veckor. Törs
man tolka detta som att filmen håller toppklass? Tja, vi får väl se när
den kommer till Sverige i höst. Det blir säkert ett gemensamt
NAFS(k)-besök efter höstmötet i november.

På tal om film: Var det någon som såg långfilmen The Last Days of Disco
när den gick på TV för någon månad sedan (jag är inte så
reaktionssnabb...)? För att vara en icke-animerad icke-Disney-film så
var den ovanligt ankistiskt intressant, i alla fall på kuriosanivå. En
av rollfigurerna i filmen samlade på Uncle Scrooge-tidningar och hade
två originalsidor av Carl Barks inramade på väggen! Dessutom hamnade
huvudfigurerna i en filosofisk diskussion om det politiska innehållet i
Lady & Lufsen! Tyvärr minns jag ingenting av själva innehållet i
diskussionen, men det kanske finns någon annan på listan som gör?

/Olof