Re: Kalle Anka - språkläraren

Asa Johansson Asa.Johansson at littvet.uu.se
Tis Feb 25 11:37:07 CET 2003

Theresa:
>Yep, alliteration! Det gillar våra öron.. Så Anders Anka hade kasnke varit
>bättre? Eller... Arne (hm, finns ju redan, men honom gillar jag inte...),
>Ansgar, Alfred, Albert, ...

Per:
>"Kalle Anka" är ett värdelöst namn, tycker jag. Förutom att man gott
>kunde ha behållit alliteration som det är i original så blir det ett
>fult vokalmöte som resulterar i allt från kalljanka till kallijanka.

Det är faktiskt ingen allitteration i strikt mening, därav undvikandet av
denna term i mitt förra mail. (Det är egentligen bara konsonanter som
allittererar genom två identiska bokstäver om man ska vara rigid (SPott och
SPe, Blott och Bart), medan vokaler allitererar med olika (ur Askan i
Elden).) Däremot kan jag kanske hålla med om det bekymmersamma vokalmötet,
men det är ju samtidigt lite av charmen. Tänk på din egen Kalinka-sång,
Per. Vad vore den utan detta vokalmöte!?

/Åsa

Åsa Johansson
Litteraturvetenskapliga institutionen
Slottet ing.AO