Dubbning av Oliver oc h g änget på DVD

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tis Juli 29 14:49:21 CEST 2003

Jag har nu införskaffat ett exemplar av Oliver och gänget med den
nya dubbningen som jämförelseobjekt. Den gamla dubbningen hade jag
sen tidigare eftersom jag köpte den omedelbart när den kom ut.

Jag kan inte se någon som helst skillnad varken på omslaget,
inlagan eller på skivans etikett. De verkar vara helt identiska.
Så om man ska kunna skilja dem åt måste man nog tyvärr lyssna fram
det.

Det finns iofs ett sätt till om man har en dator med DVD-läsare.
Då kan man gå efter datum på filerna på skivan. Den gamla
dubbningen har datum 14 - 15 november 2001. Den nya dubbningen har
datum 22 - 23 januari 2002.

Eftersom filmen släpptes den 16 januari 2002 måste Buena Vista ha
fått rejäl panik när de upptäckte att det var fel dubbning. Redan
en vecka senare hade de tydligen en ny master klar. Sen måste det
ha tagit 2 - 3 veckor att tillverka och distribuera nya skivor. Så
gissningsvis måste den gamla versionen ha funnits ute i minst en
månad.

Det är naturligtvis tänkbart att det fortfarande kan finnas kvar
enstaka exemplar med den gamla dubbningen på butikshyllorna.