RE: Björnliganfunderingssvammel

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Mon Mars 31 09:45:18 CEST 2003

Stefan skrev den 27 mars:

> en ledare (något mindre korkad), en hungrig och en lat.

Jag har en känsla av att Björnligan blivit dummare med åren. På 50-talet var
dom ett allvarligt hot mot Joakim.
Framåt 80-talet såg dom mer ut som ett gäng misslyckade småskurkar.

> ... ofta tre stycken.
> ... kan de vara hur många som helst.

Jag har för mig att Don Rosa kommenterat detta med numreringen också. Alla
ska ha siffrorna 1 6 7, vilket medför 6 möjliga kombinationer. Ibland kan
man se 7 busar, ibland ännu fler, men man *ser* aldrig mer än 6 nummer.

Det finns många teorier om detta, en är att två av dem har samma nummer. Dvs
att numren på fängelset återanvänds på något vis.
Den som har tillgång till gamla nummer av norska Donaldisten kan säkert
hitta en del funderingar där.

Sen har vi historien "Pixilated Parrot", där det förekommer några typer som
ser ut att vara föregångare till våra Björnbusar.

Kjell