Ang: RE: Björnliganfunderingssvammel

Mats Nilsson Mats.Nilsson at syd.kth.se
Mon Mars 31 11:19:10 CEST 2003

> Min nästa fråga har fö säkert diskuterats till leda, men jag har
missat
> det - björnar eller beaglar? Och vad har björn med saken att göra om
de eg
> är hundar (vilket de "ser ut" att vara, åtminstone enligt
> ankeborgsstandard, medan de  ser ungefär lika mycket ut att vara
björnar
> som Stora Björn gör det...). Hette alla kanske Björn innan de fick
sina
> nummer?

Don Rosa (eller Stefan Diös?) har i "Farbror Joakims liv" en (i mitt
tycke) elegant förklaring till det. Det är farfar som heter Björn
Bandhund. Ligan med honom och hans sonsöner fick då namn efter honom.
(Från början är det väl en översättningsmiss precis som
brorson-systerson).

/Koll. 2348 Mats Nilsson