Paddan

Kenneth Pettersson 0174.10485 at telia.com
Tors Sep 4 11:08:12 CEST 2003

Den 03-09-03 11.36, skrev Anders M Olsson på anders.m.olsson at abc.se
följande:

> Så mycket kan sägas säkert att den aldrig har visats på bio i Sverige. Däremot
> har den getts ut på hyrvideo. Av osäkra uppgifter som jag har pusslat ihop
> från
> olika källor har jag fått fram att den gavs ut av Esselte Video mycket tidigt
> på åttiotalet. Den hade då svenska texter, ej svensk dubbning. Esselte Video
> lär ha varit mycket noga med att kräva tillbaka sina hyrkassetter, så man kan
> förmoda att den numera är mycket sällsynt på begagnatmarknaden.

Hejsan, kan tala om att jag spelade in filmen 911026 från Filmnet. Textad
version. Så den har funnits tillgänglig på annat sätt än hyrvideo. Här är
mina noteringar från mitt register:

Två tecknade klassiker. Den första "The Wind in the Willows" handlar om
grodan J. Thaddeus Toad, ägare till Toad Hall, och hans önskan att få köra
bil. Något han inte behärskar så bra och han behöver hjälp från sina vänner
Mullvaden, Råttan och Grävlingen för att inte råka riktigt illa ut. 34
minuter.

"The Legend of Sleepy Hollow" handlar om en liten stad i New England som får
en ny skollärare, Ichabod Crane. Han faller snart för stadens skönhet
Katrina Van Tassel och eftersom han har lite väl stor lycka hos alla damer
ska stadens översittare Brom Bones övertyga Ichabod att Katrina inte är
något för honom. 31 minuter.
--
Hälsningar från Kenneth