Walt Disney Treasures

Åke Forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Ons Jan 28 20:48:24 CET 2004

> Det har tidigare till listan skrivits en del om dvd
> samlingen "Walt Disney Treasures", och man blir lockad
> att köpa den. Jag har dock läst att det (precis som
> med VHS) finns regionalkoder, som försöker förhindra
> oss från att se på amerikanska dvd-skivor. Europa har
> regionalkod 2, och USA har 1. Hur löser man detta
> problem? Är man tvungen att köpa två dvd-spelare, om
> man vill kunna se både amerikanska och europeiska
> dvds?

En del spelare säljs regionfria och andra kan man koppla
bort med en kod. Vissa säljare ger en koden på en gul
post-it lapp och blinkar till en och säger "det här är mellan
oss" och andra erbjuder att koppla bort mot någon hundralapp.

> Jag har hört talas om att det ska finnas dvd-spelare
> utan förinställd regionalkod. Men jag har läst att
> det, i alla fall med dvd-brännare utan förinställd
> regionalkod, är så att den låser fast en regionalkod
> automatiskt efter några gångers användande, om man
> inte gör detta själv.

Ska man kopiera dvd-filmer så ska man helst ha en brännare

till datorn som är "chippad", vad nu det kan vara. Och det ska

klara alla kopieringsskydd.

Åke Forsmark