Fråga ang. Hall of Fame

Erik Nordstrom e at nordstrom.gs
Sön Juni 13 21:36:57 CEST 2004

Jag köpte nyligen den mycket trevliga Hall of Fame-boken med Don Rosa.
Jag har dock en fråga ang. denna: Varför använder man sig av något som
verkar vara
gamla Egmontoriginal i nypubliceringen?

Ett exempel. I de flesta serierna vars första skandinaviska publicering
ägde rum i början av
90-talet (Solens son, Pengaflödet), är Joakims glasögon färgade blåa,
utan att vara
genomskinliga som de är i amerikanska versionen. I serier som i Sverige
kom ut för första gången
(Träna och tjäna) för några år sedan, är dock glasögonen blåa men
genomskinliga.

När Egmont ansträngt sig så för att göra en fin produkt - när man till
och med varit i
kontakt med Rosa för att få d.u.c.k. i alla serier - varför använder man
sig då av gamla original där
innehållet i Joakims glasögon är utsuddade? Visst, det är oerhört
trivialt men ändå irriterande eftersom
man vil ha en så "äkta" produkt som möjligt...!
Om Egmonts policy var annorlunda på 90-talet, borde man väl ha rättat
till sina misstag nu?

Någon som vet? Vänliga hälsningar,
Erik Nordström
koll. 2564