Glasögon

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Ons Juni 23 17:44:53 CEST 2004

onsdagen den 16 juni 2004 kl 20.28 skrev Tomas Eklund:

> Ursäkta min okunskap i ämnet men...

> Varför, i hela friden, skulle man vilja göra meningslösa
> retuscheringar i
> serierna? Det låter som en massa jobb till inget gagn! Om man hade
> retuscherat bort obsceniteter, politiskt inkorrekta budskap eller
> liknande
> hade jag kunnat förstå (inte acceptera) det, men Joakims glasögon...?

Senkommet svar: Visst är dessa ingrepp fullständigt meningslösa! Svårt
att fatta hur förlaget kunde slösa energi på sånt. Men jag gissar att
det fanns någon sorts direktiv på Egmont där det angavs i detalj hur de
olika figurerna skulle tecknas, och när det dök upp serier med
"felaktiga" glasögon så var det väl någon petig redaktör med grumligt
omdöme som bestämde att glasögonen skulle retuscheras.

/Olof