Re: Björnligan?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis May 18 19:44:22 CEST 2004

Bror:

>Följande fråga om Björnligan dök upp på sef-listan:
>
>"Stämmer detta om Björnligan?
>
>... Björnligan (The Beagle Boys) vars namn kommer
>från ett 50-tasgäng på Södermalm, kallade för
>Björnsligan eftersom de höll till i Björns
>trädgård."
>

>Det är ju en trevlig teori, men den går väl inte
>att vederlägga, eller?

Menar du "vederlägga" eller "belägga"?  ;-)  Endera skulle ju vara tacksamt.

Jag känner som du, alltså jag har för mig att den där teorin har tagits
ner, men jag minns inte heller hur eller när eller varför. Däremot fick jag
nyligen höra att teorin har citerats i självaste NAFS(k)uriren och rent av
av självaste Greger. Minns i så fall möjligen Greger mera om detta, t.ex.
ursprunget till uppgiften? Jag tror att den kan vara på väg att återciteras
i en bok snart, och då vore det ju trevligt att få veta hur pass sann den
är innan tryckeriet gör sitt.