Re: Kalle reser v ä sterut

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Okt 8 17:20:38 CEST 2004

Apropå K/Calisota kan man tillägga att det knappast har funnits på svenska
alls förrän ganska nyligen, då Don Rosa började beskriva ankornas äventyr
mer detaljerat. Sen har andra författare hakat på, mer eller mindre omfattande.

Det vill säga, Carl Barks använde det såvitt jag vet bara en enda gång, och
då i en obetydlig bisats som inte översattes alls i den svenska utgåvan
("Jakten på Majentamärket"). Sen har allehanda ankistiska forskare klamrat
sig fast vid detta enda lilla omnämnande och gjort det till ett
grundläggande ankeborgskt faktum. Men när det gäller att skriva det på
svenska så finns det alltså inget prejudikat från Barks-eran. Så jag kan
väl hitta på och skriva vad jag vill och stava som jag vill, så det så. Haha.

Men jag BORDE förstås ha skrivit som farbror Göran sa!