Margarinfabrikken

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Apr 8 13:11:24 CEST 2005

Erik H:

>Er WDC 165 eneste gang Carl Barks brukte uttrykket "Skunk Oil Factory",
>altså Margarinfabrikken?

Själva fabriken vet jag inte, men det är inte enda gången han talade om
"skunk oil". Jag läste nyss WDC 159 (om lyktgubben), och där tänker farbror
Joakim hälla skunkolja i Kalles hus för att få köpa det billigt. Det är
"skunk oil" i originalet och "skunkolja" på svenska. Jag kan tänka mig att
det kan finnas ännu fler exempel.

Men om frågan har att göra med margarinfabriken, som antyds av rubriken, så
tror jag att det enda "gamla" exemplet, alltså direkt från Barks, där
margarinfabriken har anvöäts på svenska är just WDC 165.