Re: Långfilmer

Dubbningshemsidan - Daniel Hofverberg daniel at dubbningshemsidan.com.ru
Mon Jan 3 15:15:57 CET 2005

Utöver Anders ingående och omfattande svar, kan jag tillägga att den aktuella utgåvan av Pank och fågelfri från ifjol är till ungefär hälften omdubbad - d.v.s. ramberättelsen och den ena av de två ingående filmerna (Bongo och cirkusbjörnen) har kvar dess originaldubbning från 1940-talet, medan den andra halvan (Musse Pigg och bönstjälken) är omdubbad i ny dubbning från 2003. Filmen i hela sin originaldubb släpptes senast på 1980-talet på VHS.

Rätt allmänt känt vid det här laget, men det tål att upprepas, då somliga (exempelvis undertecknad) inte tycker om omdubbningar...

/Daniel Hofverberg
Dubbningshemsidan

http://www.dubbningshemsidan.com.ru