Apple iTunes

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors May 12 12:06:54 CEST 2005

Som en del kanske redan har sett öppnade Apple sin svenska musikbutik på
nätet i tisdags. För 9 kronor stycket kan man ladda ner enstaka låtar,
eller hela album för 95 kronor stycket.

Man kan också fritt lyssna på 30 sekunders smakprov ur varje låt.

Jag var naturligtvis mycket nyfiken på vad de har att erbjuda i
disneyväg. De skryter med att de har mer än en miljon låtar, så då
tycker man ju att där borde finnas en hel del med disneyanknytning. Det
skulle ju vara drömmen om man hade kunnat köpa sedan länge utgångna
svenska soundtrack m.m.

Men ack vad jag bedrog mig. Disneyutbudet är påfallande magert,
speciellt om man söker svensk disneymusik. Men jag hittade faktiskt en
liten pärla med svensk anknytning:
"Barbara Hendricks sings Disney". (Ja, Barbara Hendricks är faktiskt
svensk medborgare!) Ett helt underbart album som jag antagligen aldrig
hade fått för mig att köpa om jag inte hade kunnat bläddra fram det på
iTunes. Barbara Hendricks sjunger (på engelska) sjutton låtar ur Disneys
klassiska filmer, och dessutom "En dag är prinsen här" på svenska! Allt
är förstklassigt framfört. Extra roligt är att hon har valt ut ett par
ovanligare låtar ur Alice i Underlandet, låtar som man sällan hör i
konsertsammanhang. "I'm Late" måste vara en riktig tungvrickare, men
Barbara Hendricks fixar den lätt som en plätt.

Webadressen är
http://www.apple.com/se/itunes/store/

Tyvärr måste man ladda ner och installera den speciella programvaran
innan man kan leta i deras butik. Windowsversionen fungerar endast på
Windows XP och 2000, inte på Windows 98. Man behöver INTE skapa något
konto om man bara vill bläddra i butiken och provlyssna. Om man vill
handla måste man naturligtvis skapa ett konto.