Carl Barks samlade verk

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Okt 20 14:23:23 CEST 2005

Ankister!

Jag när en djup önskan om att kunna diskutera
Carl Barks samlade verk på denna lista och bemöta
den, på många sätt säkert välgrundade, kritik som
har kommit fram. Eller åtminstone förklara tanken
bakom det som kritiseras, i den mån jag kan.

Tyvärr visar det sig nästan alltid att den tid
jag har framför datorn måste användas till andra,
än mer pressande ärenden. Till exempel ska det
komma fler såna här jämra böcker mest hela tiden!
Alltid fullt upp med att granska och välja och kolla och korra.

Jag måste anstå ännu en tid med att formulera ett
skriftligt brandtal, om det nu kan bli något.
Däremot har jag lovat att infinna mig på
NAFS(k):s möte i Stockholm på lördag och i egen
person försöka redogöra i första hand för valet
av svensk text till serierna, i andra hand även
för det jag vet om andra detaljer kring verket.
Sen kan man diskutera dels de teoretiska
principer som ligger bakom textvalet, och dels
hur väl eller illa de utförs i praktiken.

Det blir säkert roligt. Besökare må medtaga tomater och ägg.

Vi får se om någon, jag eller någon annan, ger en
sammanfattning efteråt. Tills vidare kan jag
påminna om att en sammanfattning av våra
utgångsprinciper finns i ett av förorden i band
1, närmare bestämt "Carl Barks i Sverige" på sid
17. Det som berör det svenska textvalet behandlas
mest på den efterföljande sidan.

Kvack!